Första kvällsrundan......

Jag mår inte alls bra idag efter vad som hände igår hade jag gärna sluppit kvallspassen.

Jag började klockan ett  igår eftermiddag. Tog min eftermiddagsrundalista i handen, mobiltelefon(obs larmtelefonen) och nycklarna och sedan traskade jag iväg till första vårdtagaren som stod  först på listan(utan någon tanke på att jag var påväg till en annan vårdtagares lägenhet än den som jag skulle till, jag hade försväxlat personerna). Jag letade som en galning efter det numret som stod på huset men jag hittade inget(vilket inte var konstigt när jag var helt fel ute men inte hade förstått det). När jag sedan vandrat runt flera varv för att vara säker på att jag inte missat numret på huset, gav jag upp och begav mig till lokalen igen. Men gjorde först ett försök på vägen att ringa upp någon kollega. Medan jag försökte få ordning på fanskapet av telefon ringer såklart larmcentralen och berättar om en vårdtagare(ingen som jag känner till) som fortfarande sitter och väntar på att någon ska komma. Tack för den tänkte jag, jag sa till larmcentralen att jag meddelar mina kollegor om larmet. Men jag var redan för upprörd att försöka mig på den hemska aparaten igen och traskade med bestämda och ilskna steg tillbaka till lokalen(väl medveten om att klockan var ganska mycket och jag började känna mig stressad). Uppe i lokalen förklarade jag att jag vägrade ha larmtelefonen för jag förstod mig inte på den, beklagade mig men fick ge mig att ha den med mig ändå. Dessutom berättade jag att jag inte hittade ****** husnummer, då förklarar de att han(vårdtagaren) bor nån helt annanstans, men det var inte först efter att jag var utanför denna vårdatagares(den rättes) hus som jag förstod att jag förväxlat gubbarna(vårdtagarna). Men nu var jag igång på min emrunda, när klockan  närmade sig "fikapaus" blev jag stressad och samtidigt hände en del saker på vägen. När jag var hos de sista vårdtagarna för emrundan började "skitet". Den ****** larmtelefonen ringde, larmcentralen larmade om någon som ville ha sitt kaffe och samtidigt hade en vårdtagare som jag nyss besökt gjort på sig. Och där stod jag mitt uppe i sysslor hos en annan vårdtagare som jag bara inte kunde släppa. Telefonen rringde igen och denna gång var det min kollega E som undrade hur det gick. Jag förklarade och hon erbjöd sig ta mina två sista så kunde jag ta hand om vårdtagaren som hade gjort ner sig. Efteråt tog jag en paus. Det blev ingen paus, en banan och några vindruvor i fruktskålen i jobblokalen och sedan bar det iväg med "värsta listan"(Jag antar att jag fick den värsta, eftersom mina kollegor redan satt med sina i handen, då hade de redan valt).
Jag skriver inte ner hela rundan för då hade detta blivit långt) ...

 Mot slutet  av rundan mådde jag riktigt dåligt, fick flera
yrselattacker emallnåt, fick springa mycket, emellanåt trodde jag att jag skulle svimma. En vårdtagare skulle ha blöjombyte varje timma 4 grr under hela rundan. Samtidigt var det ögondroppar en del gånger under samma kväll, också varje timme, medicinen skulle ges vissa klockslag och ögondroppar och ombyte av blöja, kvällsmat osv. Näst sista besöket då jag skulle ge medicinen för kvällen upptäckte jag i signeringslistan att jag glömt signera 17-medicinen, shit....jag förstod vad det betydde, jag hade glömt ge 17-medicinen helt och hållet. Jag gav vårdtagaren 21-medicnen och struntade i 17-medicnen. Samtidigt ringde jag min kollega E om hjälp men hon kunde inte hjälpa, hon stod hemma hos en vårdtagare som höll på att dö och väntade på ambulansen som aldrig kom, vilken kväll!
Att börja första dagen med sådan kaos får en att tappa lusten. När jag var färdig hos sista vårdtagaren skyndade jag mig till lokalen( skulle med en buss 18 över) och gjorde i iordning allt för nästa dag men pga att jag glömde medicinen och alla dessa saker  som hände missade jag såklart bussen. Jag hade dessutom missuppfattat busstiden som 19 över. Där stod jag på Ättekulla, med min mobil (pratade med Tina som ringt upp, tacksam för hennes stöd)och en fövirrad kise som följde efter mig. Jag visste inte vad jag skulle ta mig till, var medveten om att nästa buss inte gick förrän om en timme, ska jag vänta en hel timme med dundrande huvudvärk som heter duga och illamående som fick mig nära att kräkas, en yrsel......kallsvettningar och.......allt detta gav känslan av berusad.......yrseln fick mig svårt att gå. Men där kom en buss som körde till knutpunkten, där hoppade jag av och kom med tåget som gick tio över tio och var hemma halv elva.

Jag vill inte vara med om detta igen. Jag hade iofs glömt min tilläggsmedicin vilket kanske hade ett samband med detta mående att göra.. Men det återstår att se.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0