Kära ytliga samhälle

Jag har ganska ont i huvudet och nacken men vill ändå försöka skriva ner detta som jag funderar och har funderat länge på.

Det är självklart att man i tonåren är vilsen och försöker hitta sig själv men ibland kanske man inte hunnit hitta sig själv när man nått tjugoårsåldern. Själv är jag en bra bit över 20 och vet ibland inte vad jag är för en typ, vart jag hör hemma i detta samhälle. Ena stunden tycker jag det är riktigt kul med mode och inredning dvs det ytliga samhället, där det handlar om att shoppa en massa fina prylar. Ena stunden orkar jag inte bry mig om hur jag ser ut eller vilka kläder jag vill klä mig i utan vill bara vara en människa bland människor som inte bara bryr sig om "utsidan" utan som intresserar sig för djupet och vet att livet handlar om mer än bara shopping och prylar. Men jag är intresserad av mode , kläder och inredning. Men däremot jag vill må bra och kunna klä mig i snygga kläder på min "normalviktiga "kropp, det som dagens kroppsideal anser är "tjock". Det låter sjukt men om ni (som läser) vill stanna upp för ett ögonblick från all denna fokusering på "ytan" och istället fortsätta läsa detta inlägg och kanske få en tankeställare på hur samhället ser ut idag.

Se på alla dessa bloggar, denna nya uppfinning i människans utveckling. Den största skaran av alla dessa bloggar som finns på denna jorden är inriktad på shopping och mode. Samhället är idag mer inriktat på det "ytliga" idag än det var för flera årsedan och värre lär det bli......det ser ju ut att bara fortsätta växa........
Vi är så fixerade vid att se så bra ut som möjligt och att våra hem ska se så bra ut som möjligt pga denna massmedia som matar oss med denna info. Varenda tidning handlar om att vara vältränad, ha de snyggaste , coolaste modekläderna, skaffa rätt look."så här får du snyggaste läpparna, så här får du snyggaste ögonen, snyggaste rumpan osv. Så här ska du göra för att må bra........"Den nya hollywooddieten"..kostexperter tipsar. Är det inte tidningar så är det TV-aparaten....Detta matas vi med dag änna ....tillslut är vi så matade att vi tillslut blir inprogrammerade till att tro på det och glömma bort det viktigaste......det värdefulla i livet. Om man läser om andras intressen på bloggar står ALLTID dessa kategorier med:
shopping
mode
träning
inredning
Så jag frågar igen...Vilka är dina intressen förutom de ovanstående?

Jag vill fråga er läsare en sak(om det finns några som läser min blogg)

Varför lägger ni upp bilder på er med vad ni har på er för kläder?
Detsamma gäller bilder på ert hem?

Jag ställer dessa frågor för det vore intressant om det finns fler som har tänkt på detta som jag.Man blir så upptagen av denna massmedia som överfaller oss med komersiell information!

Livet består av mer än bara shopping och prylar och ett snyggt yttre. Men vad är det då, vet du? För jag vet det inte.


confused******

Kommentarer
Postat av: Anonym

God kväll! Ang ditt inlägg så tycker jag,,vill man lägga upp de sakerna som de gör så är det upp till var & en & man behöver inte läsa andrar bloggar om det stör en så mycket att det är så yttligt och det ena och det andra...Vi lever i ett land som mycket är så yttligt men det väljer man själva,,på en blogg så skriver man helst inte privata grejer för det är så privat som ingen har med att göra mer än de nära i mitt tycke...JAg tycker det är skoj att se på andrar inredningar och kul att se på olika kläd stilar & det ena & det andra,,tycker att det är skoj att det har blivit en trevlig trend bland oss ungre...Men alla har rätt att tycka vad det vill :) & det är skönt i det...Ha en skön kväll.. kram kram

2008-03-20 @ 20:11:58
URL: http://Blondis81.blogg.se
Postat av: shoebox

Jag känner som du...

2008-03-20 @ 20:54:58
URL: http://shoebox.tjejsajten.se
Postat av: tina

Hej min vän!
Du har så rätt. Men, jag tror att man måste tillåta sig att vara ytlig och gilla "ytliga" saker som shopping, mode osv för att kunna "orka" eller hur man ska säga. Om man ständigt går och oroar sig äver världens alla problem, eller sina egna problem för den delen, lär man gå under av alla tunga tankar. Personligen är jag inte intresserad av mode och har aldrig varit, även om jag sedan jag flyttade till Sthlm har börjat få upp ögonen en liten liten aning för det. Jag föredrar individualism eller hur man ska säga, jag tycker att alla ska få klä sig som man vill men tycker det är tråkigt om alla klär sig likadant (dubbelmoral kanske?). Jag är mer intresserad av människor, det som finns där bakom, läsa, skriva, resa, uppleva saker... Oavsett vad jag eller andra har på mig. :) Såklart jag gillar att shoppa ibland också, är ju tjej ;) Men jaa. Kanske väldigt förvirrad kommentar det här men jaa... sån är jag, virrig ;) Kram å kom ihåg att du är jättefin precis som du är, oavsett vad du väger och vad du har på dig! :)

2008-03-20 @ 20:58:52
URL: http://tinis.wordpress.com
Postat av: Jennie

Varför måste det ena utesluta det andra? Jag gillar mode och älskar att shoppa och så men samtidigt älskar jag även mer "djupa" ting. Kanske är det lättare för oss att placera in folk i fack och mallar som "dum blondin" vs "smart nörd" osv... Men det vore kul om vi vågade se under ytan lite mer. Men det är svårt! Jag är rätt bra på att dömma folk, tyvärr. Men man dras ju lätt med.
Det är synd att det är så mycket press i vårt samhälle idag och så mycket fokus på yta. Jag upplevde inte att det var så farligt när jag var ung (yngre kanske haha). Eller kanske jag var mindre mottaglig?
Hursomhelst, man skulle ju önska att vi någon gång kunde acceptera alla precis som de är. Men trist nog, tror jag att det dröjer lite... men kanske det kan ske nån sorts motreaktion mot all yta om några år?!

2008-03-20 @ 21:30:42
Postat av: Josiee

godmorgon ♥

2008-03-21 @ 09:48:16
URL: http://josieeme.blogg.se/fashion/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0