Körresan till Slovenien

Vi samlades på tågstationen där vi skulle ta tåget till Köpenhamn.  Påvägen klev resterande körmedlemmar på, i Lund och i malmö. Sedan åkte vi hela vägen till Kastrup där vi checkade in och promenerade lite, shoppade lite i taxfree. Det är många svenskar(skåningar) som jobbar i Danmark. Flyget var 35 minuter försenat men vi klev på det lilla planet som flög oss till Ljubijana. Flygturen gick bra. Flyget landade elva på kvällen. När vi fått våra bagage väntade en buss på oss som skulle skjutsa oss till Hotellet. Efter incheckning på hotellet tog jag en snabb dusch och kröp sedan ner i sängen på hotellrummet, varmt som attan.

Dag 1:

Frukosten serverades klockan 08.00. På menyn stod det äggröra,stekt ägg, fläsk, korv, bullar, olika pålägg, yoghurt m.m. Mycket gott var det. Klockan nio kom en buss som skulle köra oss till storstaden Ljubijana. Först stannade vi till i en kyrka där vi fick träffa vår guide som var präst och berättade historien om kyrkan och alla dess vackra innehåll med målade tavlor. Som tack för guidturen sjöng vi en sång i kyrkan för honom. Efteråt begav i oss till hans privata hem, väldigt fint hus. Han berättade historien om huset också sedan promenerade vi ner till stan och undertiden berättade han om konstären som målat de vackra väggmålningarna i kyrkan och det blev inte mycket sagt om staden och denna lilla guid kunde hålla på att prata om denna konstären hela dagen så vi fick stoppa guidturen för att sedan ta lite lunch. De flesta i kören slog sig ner på en pizzarestaurang vid en flod , det beställdes pizza i olika storlekar, liten pizza var lika stor som tallriken, medium var lika stor som en familjepizza i Sverige och den största ja....det var bordsskivan själv. Själv beställde jag gnocchi och det var så gott:) Efter mätta magar delade vi på oss, och promenerade i staden, shoppning för en del och lite avkoppling på cafeer. Klockan 18.00 samlades vi och åkte buss tillbaka till hotellet. På kvällen bjöds det på Slovensk buffe i hotellets restaurang.