Skulle jag inte bli bättre på att.....

Äta mindre skräp?

Det blev ingen träning idag och har vilat hela helgen men idag blev det vilodag ett för denna vecka istället. Så får jag byta plats med måndagen och lördagen. Så tränar jag i helgen istället.

Mår jätte-skumt i kroppen. Först trodde jag att jag hade maginfluensa på gång då jag började må illa. Men sedan började jag frysa. Nej- ingen träning idag. Så in i en varm dusch, byta om till pjyamas. Har ätit jätte fel idag ., krängt i mig en massa riskakor med smör på. Samt en frökusbulle. Och lite kvarg med jordgubbsylt light. Men nu hoppar jag kvällsmaten istället för varför äta mer än man orkar. Istället tar jag en apelsin senare som stillar sötsuget lite.

Åhå jaja vad jobbigt det börjar bli på praktikplatsen. Personalen flexar (tar ut extra timmar) om vartannat. Och nu när man får slita för inga pengar börjar man tröttna. Nej....måtte jag få sommarvik nånstans annars vet jag inte.....Jag orkar inte gå på soc längre! Jag är lika trött på soc som vi alla är trött på snön. Fast soc har jag aldrig velat ha från början såklart! Det är bara en sista utväg.

På jobbet blir det så fel med kosten. Först äter jag en stadig frukost vid sextiden på morgonen innan jag drar till jobbet/praktiken, bestående av råggröt med kanel o mjölk samt ett ägg o en kopp kaffe. Sedan jobbar man fyra timmar och därefter blir det fika ....då blir det knäckebröd(helt okej, men inte mer än två stycken) och sedan rån(BIG NO NO!) Sedan är det middag ett par timmar framåt o så får man ta lite, lagom portion. Sedan vill man ju ha efterätt men äter bara pyttelite. Men idag och förra måndagen har det stått kvar en stor skål med helgens efterätt- mousse med en klick grädde. Vem tror ni äter upp den? Jo, jag! Men idag var det sista gången. Jag kommer inte nalla fler kakor heller. Nu är det slut!  Håller mig till helgerna, då är det tillåtit. En ätardag ska jag tillåta mig om jag har lust.  Tror det blir lättare att utföra träningen med mindre skräp i kroppen också.

Så idag.......får jag lägga mig i tid och hoppas kroppen mår bättre imorgon och är fit for fight inför träning, ska köra armar o löptur.






formkoll  (nej bara skoja, ingen formkoll, bara vanlig bild, men tro att jag vill ha bättre form)




Nu vila och teve.

Kommentarer
Postat av: Ida

Lika bra att hoppa träningen när man inte är hundra i kroppen! Du får ta igen det nästa gång istället :)

Mousse med grädde är ju sjukt gott... Jag som också lever "nyttigt" nu vill inte ens läsa om sånt ;)

2010-02-22 @ 22:46:41
URL: http://idasvedlundstahl.blogg.se/
Postat av: Pia

Sänder över en kram till dig vännen! Kram

2010-02-23 @ 07:25:43
URL: http://www.offentligaord.blogspot.com
Postat av: WellbeingOfMe - Välmående, Lågkolhydratkost, Träning & Positiv energi! Nu även Bloggjoggen-skåne

SV: Jag håller inte med dig helt där, då jag anser att det bara är halva sanningen. :)



För det första är det ju inte så att jag(/folk som går på lchf) inte äter några kolhydrater alls. Det finns en del som räknar gram kolhydrater/dag, vilket jag inte gör. Dock är det ju så att både grönsaker, mejeriprodukter, bär m.m. innehåller en del kolhydrater. Så kolhydratslös är min kropp knappast!



Att kolhydrater fungerar som bränsle för kroppen är såklart riktigt, men att det innebär ju inte att det är kroppens ENDA bränsle. Det finns forskning som visar på att fettdrift fungerar lika bra vid träning som kolhydratdrift (kolla på kostdoktorn.se om du är intresserad av att läsa mer om studier m.m.). Det kan förvisso ta 2-3 veckor för kroppen att ställa om sig från kolhydratdrift till fettdrift, och under den tiden kan man känna sig lite trött och orka lite mindre. Jag har dock inte ens upplevt någon direkt omställningsperiod.



Jag är piggare än jag någonsin varit. Jag var betydligt mer trött och dåsig när jag åt som jag gjorde innan jag började med lågkolhydratkost. Jag har mycket mer ork till att ta promenader, jogga, träna styrka och olika härliga pass. Aldrig tidigare har min kropp haft sådant sug efter att röra på sig.



Andra fördelar jag upplevt efter min kost- och träningsomställning är, att jag fått mycket mer energi under hela dagen, fått en bättre dygnsrythm, blivit av med problem med magen efter att jag ätit, en mer slimmad kropp än vad min kropp varit tidigare vid samma vikt så att säga.



Så klart finns det andra sätt än LCHF-kost att leva hälsosamt på och få energi till träning. Men för mig fungerar LCHF bra, även i kombination med träning. Så klart finns det även olika studier som påvisar olika saker, men eftersom att jag känner mig mer energifylld med LCHF och inte har märkt någon försämring i träningen (snarare tvärtom), så har jag ingen anledning att tvivla på den forskning som visar på att träning i kombination med lågkolhydratkost fungerar utmärkt. Där med förkastar jag inte att samma resultat går att uppnå med annan kost. För mig är det inte svart eller vitt, med tanke på hur mångfaldiga vi människor är så är jag övertygad om att det inte finns ett enda rätt för oss. Jag är även övertygad om att sanningen inte är en, utan flera! Det ena utesluter inte den andra.



Att jag var trött och kände mig krasslig en dag, då jag för den delen inte ens hade tränat (mer än testat några maskiner med en instruktör för att jag skulle lära mig), tar jag absolut inte som ett tecken på att det vore fel på min kost. Det är nämligen den första dagen sedan jag började med LCHF som jag känt mig trött & hängig, förut hade jag betydligt fler sådana dagar. Alla kan vi drabbas av en sämre dag, en svacka eller sjukdom!



Det viktigaste för mig är att jag mår bra och orkar med allt jag vill och kan göra det med glädje. Och det är precis så jag känner mig nu, har sällan älskat livet som nu!



Intressant ämne det här dock :) Kul att du kommenterade om det!

2010-02-25 @ 20:31:28
URL: http://wellbeingofme.blogg.se/
Postat av: Sidney The Singer

TACK så mkt :) Ja orginal är bäst :)



2010-02-25 @ 23:02:38
URL: http://sidneey.blogg.se/
Postat av: Alina

nattinatti=)

2010-02-28 @ 02:59:04
URL: http://musicrecord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0