Dagens Lördag

Hello everyone!

Har haft en nice dag idag. Började med att äta en god frukost och sedan satte jag igång att städa. Vid middagstid dök mina päron upp med lite inredningsprylar till köket. Som ni ser i inlägget nedan. En ny matta och nya gardiner. Visst har mattan en härlig färg?

Vi drog direkt till Center Syd för att käka på MAX efter mätta magar rullade vi iväg till blomsterhandeln för att handla in nya inredningspylar till vardagsrummet. Det blev nya höga blomster att ha i vardagsrumsfönstret. Sedan några snygga , vad ska man säga...hrm....några ljusstakar i glas men istället för ljus köpte jag sådana små hängande växter(i plast) att ha i. Men fyllde hela skålen med pärstenar, hälften vita och så en röd rand av pärlstenar och sedan fortsatte jag på med den vita. Blev väldigt snyggt, Eftersom jag har ganska mycket röd inredning i vardagsrummet blev det kanon med den röda randen. Kommer bild i ett senare inlägg, dock inte ikväll hehe:)

Vi tog en sväng in på godiscentret där de har över 100 olika sorter lösgodis, mums. Jag köpte en alldeles för stor påse och mår illa nu:S  

Har fått allting på plats i lägenhet, min snälla far har satt upp min klocka, denna gång i vardagsrummet för den passade inte i köket. 


Nu väntar jag på att de ska visa nåt bra på teve. 


Dagens outfit. Inget märkvärdigt. En tisha från Mallorca, sjal från New Yorker.....jeansleggings från ONLY. Dock en suddig dålig bild.






Mitt fina badrum som man inte ser så bra men det är så litet , därför så svårt att få med allt på bild om man står inne i badrummet. Ni ser väl lite.....Har stora vita kakel och så en board i mosaik som går i turkosa/havsgröna nyanser.Gråsvart klinker:) Vit porslin.



Kommentarer
Postat av: Tobias

Verkligen :D men den första var riktigt snygg =)

2010-06-13 @ 21:07:43
URL: http://grymtroligperson.se/
Postat av: Anonym

ja bröllopet var verkligen maffigt, lagt upp mina bilder på bloggen nu:)

2010-06-19 @ 19:38:30
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Malin

Hej!



Vad tråkigt att den vita chokladkladdkakan blev misslyckad :( Den är ju faktiskt bland det godaste jag äter, trist att du inte fick njuta av den. Om man inte vispar det poröst så höjer sig inte kakan lika mycket i ugnen, vilket innebär att den kan ha blivit betydligt plattare än den ska bli, vilket alltså skulle förklara att den brändes. Du skrev även att du inte använde en form med löstagbar kant - vad använde du i stället? Var den ca 24 cm i diameter? Om den var större kan även det ha gjort att den blivit plattare.



Jag har en ugn som man kan ställa in på varmluftsugn, men använde mig av vanlig ugn när jag bakade kakan. Och använder man varmluftsugn behöver man inte ha fullt så varmt, så i så fall skulle din kaka ha blivit degig i stället för bränd, så ugnen ska det inte ha varit nåt fel på. Särskilt inte när Pollykladdkakan du gjorde blev som den skulle :)



Hoppas att nåt av det jag skrev bringade klarhet i varför kakan inte blev som den skulle. För jag lovar, den är verkligen JÄTTEGOD! :)

2010-06-19 @ 23:31:41
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Malin

Okej. När du skriver att du bränt botten, menar du botten av kladdkakan eller kladdkakan i sig? (eftersom det är ett täcke ovanpå) Smörade du formen du använde?



Att vispa poröst innebär att man vispar tills smeten blir nästan vit och "fluffig". Använd elvisp och vispa i några minuter. Här har du en video som visar konsistensen: http://www.littledessert.se/2010/03/16/aggsocker-konsistens/



När jag testar nya recept brukar jag alltid kolla av betydligt tidigare än det står i receptet. Står det t.ex. 30-35 minuter brukar jag kolla redan efter 20 minuter för att se hur den gräddats så långt. Det här med gräddningstid kan ju variera väldigt mycket från ugn till ugn :)



Så, för att lyckas med kakan tror jag helt enkelt att du får försöka följa receptet till punkt och pricka. Alltså: 1) använda en rund, ganska hög form med löstagbar kant. 2) vispa poröst med elvisp. 3) kontrollera efter drygt halva tiden hur kakan ser ut. Ev. kanske du får flytta den höger/lägre upp beroende på hur det ser ut :)



Funkar det ändå inte kan du vända dig till Allt om Mat (http://alltommat.se) och fråga dem, det är därifrån jag fått receptet :)

2010-06-20 @ 12:36:40
URL: http://getiton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0