Sista dagen dag 3

Sista dagen innan vi åker tillbaka hem  skulle vi besöka vackra Bled. Efter frukost lämnade vi hotellet och bussen hämtade oss för att åka till vackra Bled. Vi åkte en gondolliknande båt över till ön. Jag har nog aldrig upplevt en vackrare natur i verkligheten, helst fantastiskt med det klarblågröna vattnet  och runt om berg och grönska, som hämtat ur en saga. På ön fanns en kyrka med en kyrkklocka som man själv fick ringa i och samtidigt önska något men det gjorde ingen av oss. Istället inhandlades lite dricka och glass på ett fik samtidigt som man njöt av den underbara utsikten.

Efter en stund åkte vi tillbaka till bussen som körde vidare till en restaurang och här blev det god mat och som vanligt stod det huvudrätt, varmrätt och efterrätt på menyn, Efter den sista måltiden i Slovenien var det lite tid över så vi åkte till en kyrka där jag mest bara lyssnade på musik i öronen. Var så trött vid detta laget. Det blev iallafall ett toabesök och sedan satte vi oss i bussen som tog oss till flygplatsen. Och på flygplatsen väntade vi i några timmar innan påstigning. I väntan blev det lite rundor i taxfreen och  vila på en stol. Vi åkte i ett större flygplan hem och resan gick bra. När vi sedan kom till kastrup blev det ett toabesök och sedan hämtning av våra väskor, tog tåget till malmö där vi fick reda på att vi skulle byta tåg i Lund som skulle ta oss till Kävlinge där en ersättningsbuss skulle ta oss vidare till Landskrona. Det var lite kaos på vägen hem men men skånetrafiken är som den är.  Vi kom hem iallafall. Fick skjuts av min körkamrats pojkvän. Väl hemma möttes jag av ett plingelingljud.....kisarna hade fått halsband av min mamma. Katterna var glada över att jag var hemma igen och likaså var jag och att få gosa med mina pälsklingar igen.

Dag 2

Klockan nio hämtade en buss oss för att ta oss till den vackra trädgårdsutställningen Arboretum.  Arboretum är en stor park (storleken som ett nöjesfält) som innehåller en massa olika delar i utsmyckning av trädgårdskonst. Jag och min körkamrat gick igenom en skog som gav en känsla av trollskt och fick mig att tänka på Ronja Rövardotter, vid en liten glänta i skogen möttes vi plötsligt av ett farligt oväsen, jag vet inte vad det lät som men förstod ganska snabbt att ljudet kom från en hop av gröna grodor......det var kul att se. Jag tror inte att vi hann besöka hela parken men ganska snart vart vi tvungna att uppsöka en toalett. Efter toabesöket satte vi oss ner vid ett fik och åt en god glass, där fann vi också resten av resgänget:)   En del la sig i gräset och solade, själv satt jag i skuggan eftersom det var så varmt.
Efter besöket åkte vi upp till en restaurang som låg på en fantastiskt utsikt, man såg glaciärerna...utsikten var som tagen ur filmen "sound of music" det var så vackert. På denna restaurang jobbade en kvinna som hette Dany (Svonko från kören kände henne) som blev vår "guidledare"under resan.  Vid denna restaurang bodde en man som var känd för sin samling av saker som han funnit i grottorna. Där fanns en grotta som han ville visa oss men tyvärr stod där vatten i öppningen så det gick inte att gå ner. Men han visade istället en annan grotta.
Eftermiddagen fick vi fria tyglar, en del begav sig ner till den lilla staden Domzale bland annat jag. Men det blev bara besök i två affärer och sedan begav jag och en annan från kören oss tillbaka till hotellet. Där gjorde vi oss iordning för att sedan promenera ner till  kulturhuset för att lyssna på Blåsarnas Jubelium. Påvägen stannade vi till en kvinna som tillverkade stråhattar, jag köpte en svart stråhatt. Med våra fina hattar på huvudet fortsatte vi ner till kulturhuset. Orkestern var mycket duktig och de hade en speciell gästartist som bland annat varit med i eurovision 2001. Hon var riktigt bra på att sjunga. Efter jubileumet var vi inbjudna på käk och så bjöd vi på två sånger som smakprov inför kommande konsert dagen efter.

Dag 3

Denna dag var förmiddagen fri till valfria aktiviteter, som skogpromenad, solning , besök i staden, eller besök på ett badpalats. Själv valde jag att sola tillsammans med ett mindre gäng, halva gänget delade på sig och den ena halvan fortsatte en skogpromenad medan vi andra hittade en solglänta intill skogen där vi slog oss ner på våra handdukar från hotellet:P  Där stannade vi i en timme sedan beslutade vi oss för att gå tillbaka till hotellet för att sedan göra oss iordning och bege oss till restaurang som låt ungefär 500 meter från hotellet. Vid det här laget hade jag ganska jobbig huvudvärk och fick avbryta middagen för att gå tillbaka till hotellet och vila upp mig inför konserten. Dessvärre var det svårt att få en blund då en hel kö med bilar satte igång och tutade på varandra (som om det var värsta studentfirandet i sverige) men tillslut gav de upp och jag fick väl femton minuters vila tills det var dags byta om och gå ner i hotellets entre för att bli fotograferade och hängas upp bland de andra tavlorna i hotellet. Under fotograferingen skulle vi ha på oss våra körkläder . Efter fotograferingen skulle vi upp till hotellrummet och byta om till civilakläder och sedan bege oss ner med våra körkläder och svenska flaggor till kulturhuset där vi skulle sjunga upp inför konserten. Vi delade konserten med Domazales egna kör. Konserten gick bra, vi har aldrig varit så tajta sa vår kördirigent Johanna. Efter konserten träffade vi den andra kören under middag.  Efter att vi tagit farväl av den andra kören begav vi oss åter hotellet. I hotellet var det party i ful gång, en privatfest som vi bjöd in oss till utan att bli utkastade. Det var sista kvällen och det passade bra med denna privata fest. Själv var jag så himla trött att jag ganska snart gick upp och la mig. Jag tog en snabb dusch och sedan satte jag igång att packa inför morgondagen. Sedan lade jag mig ner i sängen, precis innan jag skulle släcka lampan kom jag på att min rumskamrat inte hade nyckeln till rummet så fick klä på mig igen och gå ner och ge henne nyckeln sedan upp i rummet igen, byta om och lägga sig.....ZZzz.

Dag 2 i Slovenien

Denna dag skulle vi åka med buss( en timmes bussfärd) till Postojna och besöka grottorna. Det är kallt i grottorna så vi fick ha med oss ombyte. Vi fick åka med ett berg och dalbanaliknande tåg en bit in i grottan och sedan släpptes vi av och fick promenera samtidigt som en guid berättade om historierna om grottorna, det var mycket intressant och fantastiskt.  Vid en stor sal fick vi veta av guiden att det var riktigt bra akustik så vi ställde upp oss för att sjunga en sång, applåderna vi fick efteråt lät som dubbelt så många applåder pga av ekot. Vi fick skjuts tillbaka i tågvagnen.
När vi kom ut från grottorna slog värmen rakt emot en och vilken skillnad det var på temperaturerna i grottan och ute. Det var närmare 30 grader utomhus jämfört med 8 grader i grottan.
Efteråt satte vi oss i bussen som tog oss till en trevlig restaurang som serverade sallad, soppa, varmrätt och efterrätt. Så såg menyerna ut på varje restuarang. Med fullproppade magar var det dags att åter sätta sig i bussen som tog oss till Lipica där de lipicanska hästarna födds upp. Hästarna födds mörka men skiftar till vitt. Vi fick en guidad tur i det kända stuteriet i cirka en timme. Därefter inhandlades lite dricka och glass på ett cafe.
Tillbaka till hotellet sjöng vi upp lite i matsalen innan middag, vi fick en timme att fräscha till oss innan middagen.

Körresan till Slovenien

Vi samlades på tågstationen där vi skulle ta tåget till Köpenhamn.  Påvägen klev resterande körmedlemmar på, i Lund och i malmö. Sedan åkte vi hela vägen till Kastrup där vi checkade in och promenerade lite, shoppade lite i taxfree. Det är många svenskar(skåningar) som jobbar i Danmark. Flyget var 35 minuter försenat men vi klev på det lilla planet som flög oss till Ljubijana. Flygturen gick bra. Flyget landade elva på kvällen. När vi fått våra bagage väntade en buss på oss som skulle skjutsa oss till Hotellet. Efter incheckning på hotellet tog jag en snabb dusch och kröp sedan ner i sängen på hotellrummet, varmt som attan.

Dag 1:

Frukosten serverades klockan 08.00. På menyn stod det äggröra,stekt ägg, fläsk, korv, bullar, olika pålägg, yoghurt m.m. Mycket gott var det. Klockan nio kom en buss som skulle köra oss till storstaden Ljubijana. Först stannade vi till i en kyrka där vi fick träffa vår guide som var präst och berättade historien om kyrkan och alla dess vackra innehåll med målade tavlor. Som tack för guidturen sjöng vi en sång i kyrkan för honom. Efteråt begav i oss till hans privata hem, väldigt fint hus. Han berättade historien om huset också sedan promenerade vi ner till stan och undertiden berättade han om konstären som målat de vackra väggmålningarna i kyrkan och det blev inte mycket sagt om staden och denna lilla guid kunde hålla på att prata om denna konstären hela dagen så vi fick stoppa guidturen för att sedan ta lite lunch. De flesta i kören slog sig ner på en pizzarestaurang vid en flod , det beställdes pizza i olika storlekar, liten pizza var lika stor som tallriken, medium var lika stor som en familjepizza i Sverige och den största ja....det var bordsskivan själv. Själv beställde jag gnocchi och det var så gott:) Efter mätta magar delade vi på oss, och promenerade i staden, shoppning för en del och lite avkoppling på cafeer. Klockan 18.00 samlades vi och åkte buss tillbaka till hotellet. På kvällen bjöds det på Slovensk buffe i hotellets restaurang.

summering av ESC och inför Slovenienresa

Godmorgon!

Var det någon som såg ESC igår? Det är väl snarare vem såg INTE ESC igår? Nåja, vad tyckte ni? Själv tyckte jag om Norges bidrag, hela framträdandet, de akrobatiska hoppetossorna och fiolspelet...ja allt med hela framträdandet.
Jag är inte förvånad över att Malena inte vann, det var inget bra framträdande hon gjorde igår, hon lät sliten och trött. Den energi som befann sig på scen i melodifestivalen var som bortblåst igår:S Och ljudtekniken var jätte-skum, de hade på nåt sätt höjt ljudet på hennes mic så man hörde hennes andetag  väldigt tydligt till skillnad från de andra tävlande. Men det kanske berodde på att hon var trött som hon flåsade lite. Nej.....låten lyfte verkligen inte taket igår. Nog om det.

Vad händer idag då? Det ser ut att bli fint väder och det är inte så kallt så det blir några timmar för mig i solen idag, ska bättra på brännan lite som hunnit försvinna. Sedan ska jag storstäda hela lägenheten, så hemmet är fint när jag reser på tisdag, längtar(till slovenien) :D Och så ska jag eventuellt hinna med lite yogafitness som avslut på dagen innan jag placerar mig framför burken och söndagens TV-serier......Japp, så ser min dag ut.

Imorgon börjar dagen med en joggingrunda(interwaller) o styrkepass, sedan ska jag trampa ner till AF för ett informationsmöte om jobb i DK. Sedan ska jag göra ALLT klart inför resan.....packningen dvs.......så man har det mesta färdigt på tisdagen. Jag har avbokat sjukgymnastiken på tisdag, det blir bäst, ska ju resa samma dag. Bättre att förbreda sig inför resan så man har koll på allt man ska ha med sig.

Var på vårkonsert med kören igår, det gick kanonbra, mina farföräldrar och min pappa kom och tittade, de var alla så imponerad över kören, känns roligt att höra. Jag tycker verkligen om denna kören, de är ett sådant härligt gäng och det ska verkligen bli kul att semestra tillsammans med dem:D

Nej, ska ta och göra mig iordning.......

bankärenden och möte på AF

Sitter här mumsar i mig lite mellis-färska jordgubbar och keso mums:)

Phu, har skrivt och redigerat och skickat iväg en del ansökningar, det ska bli skönt att slippa det när jag åker iväg på lite semester.
Det var tänkt att jag skulle städa idag men skjuter fram det till söndagen istället. Eftersom jag har två busfrön till kisemisar så blir det fort smutsigt och mina päron ska bo hos mig och vara kattvakter medans jag är borta och då är det trevligt att komma till ett städat hem:)
Jag tvättade igår så nu är det avklarat. Så slipper det bli dubbel tvätt när man sedan kommer hem igen efter resan med smutstvätt.

Idag var jag på AF och pratade med min handläggare angående mina planer om att söka jobb i DK. Jag orkar inte riktigt ta tag i det nu, har skrivit ansökningar till jobb i skåne så det får räcka idag.
Sedan var jag på banken och trodde jag skulle få hämta ut en del sparade pengar men tji fick jag. Det fanns inga pengar att hämta ut så nu måste verkligen soc hjälpa mig annnars klarar jag mig inte. :(
Jag avskyr att vara arbetslös , det är så stressande.....:(

Så vad händer ikväll? Ska bara ta det lugnt...........baka scones och äta med god marmelad på sen framför talang 2009 eller så zappar jag mellan svt och TV 4 , får se......

Imorgon är det vårkonsert.....ja just det, måste förbereda mig inför det och stryka blusen........

Men nu behöver jag en behövlig paus ifrån datorn

znipp znapp

torsdag-tvättdag-blä

Idag är det torsdag och då ska jag tvätta på kvällen, blä! Det är det tradigaste som finns bland hemsysslorna men det måste göras. Jag kan ju inte låta högen med tvätt växa sig så stor att den inte får plats i tvättkorgen samt att jag vill gå med rena kläder hehe.
Tänkte gå ner om en stund för att se om den som tvättar innan mig tvättat klart, ibland brukar de bli färdiga innan deras tid är ute.

Imorse blev det en powerwalk (eller en jävligt snabb promenad:P) på ungefär 60 min, ingen märkvärdig tid. Men svettig blev jag. Imorgon blir det jogging/löpning igen samt lite styrke OM jag hinner, ska till AF klockan elva. Så jag får bege mig ut redan vid åtta om jag ska hinna duscha och tvätta håret. Jag får skippa frukost innan, kanske en banan......eller keso med frukt.
Vad har jag mer gjort idag? Jo, jag har varit hos läkaren.  Annars har jag inte gjort så mkt idag, mer än pratat med T i telefon som vanligt, pratar flera gånger om dagen hehe men det är bara trevligt, vi lever längre eftersom vi skrattar mycket:)

Jag var iväg till affären efter läkaren och inhandlade keso och färska jordgubbar*mums* samt apelsiner och bananer. Kvällsmaten blir en soppa som min mormor o morfar lagat, deras mat är alltid god:) Har ju hela frysen fylld med färdiga rätter som föräldrar morföräldrar sparat och fryst in åt mig, är det inte snällt så säg?:)

Jag har för övrigt ett ******* beroende av sötsaker, choklad, godis, kakor, muffins , skräpmat you name it men det kan väl bero på veckan före mens...gaaah avskyr den där hungerkänslan som jag alltid har veckan innan mens. Men men......det är bara att acceptera och äta nyttiga saker istället. Men til helgen ska jag unna mig choklad banne mig!

Nej, om jag ska gå ner i tvättstugan och kolla efter om det är ledigt,...

Ett positivt inlägg:D

Har precis ätit en tung lunch efter ett träningspass som bestod av joggning/löpning och styrketräning för överkroppen. Min favorit gymkroppsdel är axlar och rygg, jag är inte säker på om övningarna jag påverkar axlarna men jag väntar på att Sofi Lindberg ska lägga upp några olika övningar för axlar på sin sida.  Men tills dess hoppas jag att mina övningar funkar, jag vill ha vältränade axlar, det är så jäkla snyggt!!!:D

Hu, inget väder för att sola idag , för mycket moln på himmeln sedan är det inte så varmt heller. Hey, man kan ju inte sola helatiden, iallafall inte jag, då tröttnar man. Nej, jag ska istället ägna tiden åt att planera inför Slovenienresan , jag ska gå in på olika hemsidor som är anknytna till landet och kolla in. Det ska bli så himla skoj och jag längtar jätte-mycket!:D Jag hoppas vädret är toppen i Slovenien.

Jag har ingen lust att skriva om negativa grejer så jag struntar i det.  Livet är för kort för att oroa sig.

På lördag är det vårkonsert och jag ska ägna min dag åt att öva lite på sångerna som vi ska sjunga samt då kolla upp kläder till resan.

Men nu vill jag ställa mig i duschen och fräscha till mig:)

Jaa det 'är onsdag idag, my favourite day of the week:D

kvällen med tobbe och nya framtidsplaner

Jag hade en supertrevlig kväll med Tobbe igår, vi käkade god mat och tittade på en söt film sedan tittade vi också på en dvd-film med Johan Glans som jag lånat av mina föräldrar, kvällen bjöd på mycket skratt inte bara med filmen utan övrigt också, det är tur att vi har samma crazy humor hehe:D   Jag måste nämna också vad Tobbe hade med sig, otroligt omtänksam som han är så hade han köpt med sig en påse fylld med exlusiva varor från Björnekulla (där han jobbar)....riktigt najs:D Med tanke på att min ekonomi är trasslig. Gulligt honom!
Det kändes för övrigt riktigt bra att träffa honom igen (med tanke på att han är mitt ex som jag äntligen kommit över och blivit bästa vän med, vi var ju bästa vänner som partners men men, det funkar bra nu:))

Idag blev det lite träning i form av powerwalk och styrketräning, sedan gassade jag några timmar i solen, har fått en hel del färg nu, najs:)

Jag har  kommit fram till nya planer angående min framtid. Eftersom det verkar dömt att misslycks med jobb i Sverige så har jag beslutat mig för att söka jobb i Danmark. Imorgon ska jag ringa och boka en tid med min arbetsförmedlare angående min nya ide. Sedan ska jag göra en hel del andra ärenden under dagen och på kvällen är det kör så imorgon blir det vilodag från träningen.

I eftermiddag blev jag så sugen på scones med den nya apelsin-och fläderblomsmarmeladen (som Tobbe bla hade med sig)  så jag satte igång och bakade fyra sats scones, frös in hälften som jag inte orkade men det var gottigott:)

Nu ska jag titta på One Three Hill  och sedan äta lite fruktsallad.....

veckans träning:

lördag: jogging/löpning  33 min (bara)  45 min styrke
söndag: powerwalk 60 min styrke 30 min

Sola sola och onyttigheter

Nu har jag precis skrivit en ansökan och skickat iväg den, ska snart gå in och se om det finns några städjobb tillgängliga.

*jag saknar att prata med en viss person*

Imorse blev det en jogging eller ska jag skriva löprunda? För jag hade ett bra tempo i 45 minuter tack vare mix mega pool :)  Sedan blev det styrketräning för överkroppen dvs armar, mage och rygg i 45 minuter så sammanlagt två timmar träning, gytt!:)
Det blev en hel del onyttigheter i helgen, först en stor Ben& Jerry glass på fredagen, på lördagen en godispåse och på söndagen var jag tvungen att ge mig på att baka ännu en kladdkaka som jag lyckades med denna gång men dock inte stor portion men ändå, det var nåt onyttigt varje dag hela helgen, inte bra:S Bättre skärpning nästa helg, då får jag hålla mig till nötter. Fast en onyttig dag ska man kunna ha. Men jag kommer ändå vara sugen på nötter nästa helg hehe.

För övrigt fortfarande inget jobb och det är fruktansvärt tråkigt! Har som sagt skickat iväg en ansökan idag och den jäkla socionomen har tagit semester så jag lär inte få några pengar på ett tag:S Men räkningar är iallafall betalda för denna månad, skönt. Jag får vara extra sparsam med maten, fan känns som jag inte äter mig mätt vilket dessutom är så otroligt viktigt då man tränar regelbundet:(   Jag var tvungen att dra iväg till närbutiken på hörnan för att handla lite ingredienser till kvällsmellismålet.....shit idag blir det fan bara två mål.,....det är ju inte klokt!  Fan vad arg jag är, jävla socialhelvete!!!!!!!!! ******** feta tjocka kommungubbar!!!  Läste senast idag att Landskrona blir allt attraktivare.....det handlar bara om ytan hela jävla tiden!  Vad ska man ha alla jäkla affärer till om det är så många som är utan jobb, de har ju inte råd att handla, dessutom, varför sparar man pengar i kommunen och låter jobbställena använda sin egen fasta personal som "etxra vikarier" fatta att det kommer innebära en massa sjukskrivningar istället och då kostar det ÄNNU mer pengar....!!! Och hur blir det då med samhället ???

Ursäkta mina svordomar och utspel men det var skönt att skriva av sig lite ilska.

Nu- mellis, jordgubbar, keso och banan..............

Humorgalan och Kristins vältränade armar

Såg lite av humorgalan igår, iaf såg jag hur snygga vältränade armar som Kristin Kasperson(lr hur stavas det) har, vill själv ha sådana armar men hur gör jag för att få sådana vältränade armar?  Jag vet ju att handlar om att träna axlarna ganska mycket(tränar ju redan biceps och tripceps)får väl leta upp på fitnesssprofilensidan om de har ett bra tips på hur man tränar sina axlar.

Annars har jag inte gjort ycket idag, tog en powerwalk imorse men sedan orkade jag inte mer, ska vila imorgon så jag är fit for fight nästa vecka igen...:) Jag har gassat i solen.......men så snabbt temperaturen ändrade sig idag, mellan tolv och två var det som varmast, vid två-tiden var det nästan för varmt sedan en halvtimme efter började det helt plötsligt bli svalare och när jag sedan cyklade iväg för att handla lite gottis till ikväll fick jag ta på mig jackan för det var så pass kyligt då:S

Ikväll ska jag bara ta det lugnt framför teven, ikväll är det dessutom en bra film på fyran "dreamgirls" och dessförinnan "Babben o co" som gästas av bla Johan Glans, jaaa det måste jag se!:D  (Jag vet vad du tänker Tobbe:P)

Det blev inget samtal med en viss person igår och jag kämpar nu med att inte tappa mitt fotfäste.........Han har redan sagt att det som är bra med mig är att jag inte är så efterhängsen och jag får väl försöka hålla mig där och killar gillar att jaga så jag får väl låta honom jaga . (hoppas inte han läser detta)

DAGENS IDAG:

Lördagkväll.....nej....Fredagkväll....

Idag fyller min vän Tobbe år, 26 gammal..... -"ska gubben ha hjälp över gatan"?:P  Dagen började med att jag sände en gratulation som han blev glad över. Alltid roligt att göra någon glad:)
Sedan körde jag min morgon-yoga och efteråt städade  , dammade,dammsög,tvättade golv ruste mattor osv...
Det har även varit fint solväder idag och jag placerade mig på balkongen i solen i några timmar, ljuvligt förutom alla ettriga getingar som flyger omkring, ovanligt många vid denna tid.....hua det blir nog ett getingår, trevligt:S

Jag har gjort mycket idag, bytt gardinerna i vardagsrummet till ljusare, behöver ljus nu:)  Dessutom, när jag kastade skräp fick jag syn på en låda med en massa videofilmer som var helt okej, inte sönder eller så.....det var riktigt bra filmer och jag frågade kvinnan som också kastade skräp samtidigt som mig om de skulle kastas. Hon svarade då att de brukar ställa ut lådor sådär ifall någon vill ha innan de kastar det. Så jag plockade med mig tre stycken, hehe najs:)

Ikväll är det en hel del på teve så jag kommer nog att spendera min tid framför burken med min efterlängtade Ben&Jerry glass- macadamia chocolate-ny smak!  Fast jag kommer nog spendera kvällen med att prata med en viss person också*ler hemlighetsfullt*

Men nu- kvällsmål!

veckans träning so far so good: